3/12/2010 - Grégoire Bourguignon - Edit 7/12/2010 - 2789 keer gezien
De Nederlandse fabrikant van navigatiesystemen TomTom kwam deze week op de proppen met een waar Verkeersmanifest. Op die manier wil TomTom een belangrijke plaats innemen op de verkeersmarkt.
"Het verkeersprobleem heeft een grote impact op ons leven en wordt steeds groter in omvang. TomTom kan dat probleem niet volledig oplossen, maar het kan wel helpen om het probleem te verminderen," vertelde bestuurder Alain De Taeyel afgelopen dinsdag op een grootscheepse persconferentie.
"Weggebruikers die een TomTom hebben, winnen tot 15% tijd wanneer ze zich verplaatsen. Als 10% van de bevolking een TomTom zou hebben, zou de verkeerssituatie met 5% verbeterd worden."
Maar hoe gaat dit net in zijn werk ? De meeste GPS-systemen meten enkel de situatie op snelwegen. TomTom staat verder ; het bereikt nu al 99,9 % van alle wegen. Deze informatie wordt op verschillende manieren verzameld. Zo komen de gegevens enerzijds uit GPS-toestellen in rondrijdende wagens. Die bevatten een SIM-kaart, die op haar beurt de gegevens doorstuurt naar het netwerk van TomTom.
Daarnaast verzamelt TomTom ook anonieme gegevens van mobiele telefoons op het netwerk van telefoonoperator BASE - in het buitenland werkt TomTom daarentegen doorgaans samen met de Vodafonegroep.
Tot slot maakt TomTom ook gebruik van de informatie die geleverd wordt door Traffic Message Channel (TMC). TMC verzamelt verkeersinformatie op drie manieren : via SIM-kaarten van Proximus, door autobestuurders die telefoneren naar het nummer 1234 en door tellers die op diverse plaatsen in ons land in het wegdek zijn opgenomen.
Touring Mobilis | TomTom |
---|---|
Proximus SIM-kaarten | BASE SIM-kaarten |
1234 (optie 4) | TomTom SIM-kaarten |
Traffic Message Channel | TMC (FM) |
Al deze informatie wordt om de twee minuten doorgestuurd naar HD Traffic 4.0. Hierop past de software van TomTom de reisroute aan. Belangrijk daarbij is dat de GPS de gebruiker niet omleidt naar de kortste reisroute, maar wel naar de efficiëntste verbinding tussen punt A en punt B. Die kan verschillen naargelang het uur van de dag.
Met deze goudmijn aan gegevens wil TomTom nu ook een maatschappelijk engagement op zich nemen. In Nederland bestaat er al een systeem waarbij TomTom live verkeersinformatie naar mobiele informatieborden op de weg verstuurt. In België zijn hieromtrent ook gesprekken met de overheid bezig, maar daarover wil TomTom nog niets kwijt.
Om beter en goedkoper te vinden.
Nummersbehoud en automatische beëindiging.
Naast de promo van de operator.