0
U hebt nog geen nieuwe operator gekozen.

TOTAAL :
Totaal cashback -€0
Bestellen
Vind uw nieuwe provider

Astel Barometer 2011 : uw mening over de GSM-operatoren in België

27/04/2011 - Astel Team - 3158 keer gezien

Begin maart maakten we de resultaten van onze Astel Barometer bekend. Met deze enquête probeerden we een antwoord te vinden op de vraag : “Wat zijn de beste telecomoperatoren in België ?”. Nu willen we graag uw commentaren en opmerkingen met u delen.

(JPEG) De Astel Barometer is een enquête waarmee we trachten te weten te komen welke Belgische operator het beste scoort op het vlak van GSM, vaste telefonie, internet en televisie. Dit zowel voor de kwaliteit van het netwerk als voor de kwaliteit van de klantendienst. We mochten dit jaar ongeveer 900 deelnemers tellen, en kwamen we zo tot een rangschikking.

Echter, daar stopte het niet voor ons. We zijn de resultaten blijven uitpluizen, en we willen graag uw commentaren en ervaringen over uw GSM-provider met u delen.

Wat ons vooral opviel in de commentaren :

  • De opmars van Mobile Vikings
  • De prijzen van het Mobile Internet in België
  • Uw ontevredenheid over de klantendienst van de verschillende operatoren

De ontwikkeling van Mobile Internet in België

(JPEG)Uw meningen waren vooral talrijk over Mobile Internet in België. Voornamelijk de prijs en de dekking van deze dienst in België lagen op uw lever. Hieronder vindt u enkele reacties :

De prijzen van de abonnementen

“Mogelijk Proximus, maar enkel indien men mobiel internet tegen marktconforme prijzen aanbiedt.”

“[Mobistar] Ik vind dat de bundel Mobile Mail & Surf belachelijk duur is voor de hoeveelheid data. Wat is nu 50MB/maand voor 5 € in 2011 ?”

De dekking in België

“Ik ben heel tevreden over de 3G-dekking van Proximus, maar ik vind het wel jammer dat dezelfde dekking niet beschikbaar is voor Edge, want nog niet alle GSM’s hebben 3G.”

“[Base] Netwerk voor data is beter hier in het Kortrijkse” “De kwaliteit van 3G van Base laat te wensen over.”

“Een uitgebreidere 3G-dekking bij Mobistar is geen overbodige luxe.”

“Proximus heeft een heel uitgebreid netwerk, ook voor Mobile Internet. Wanneer Proximus blijft investeren in het netwerk zullen veel mensen bereid zijn om meer te betalen voor snel mobiel internet.”

Uw conclusies

Ook hier laten we u aan het woord om het onderwerp Mobile Internet in België af te sluiten.

“ Zoals altijd is de dekking van 3G inferieur aan die wat aangekondigd is. De nationale tarieven zijn eveneens veel te duur (24 € voor 1 GB). Voor wie aan roaming doet, zijn de tarieven extreem duur. We blijven dus wachten op duidelijkere tarieven, zowel voor voice als voor data.”

“Wat we zeker moeten aanhalen is dat de data-tarieven in België nog altijd heel duur zijn, en dataroaming zelfs onverantwoord duur. De dekking is ook bijlange na niet genoeg in België. In Frankrijk werkt het zelfs nog in de TGV, in België werkt het nog steeds onstabiel, zelfs op grote lijnen.”

Mobile Vikings : tevreden gebruikers die bewust zijn van de zwaktes van het BASE-netwerk

(JPEG) Mobile Vikings verbaasde vriend en vijand met hun klantenservice, en stootte direct door naar de eerste plaats in het klassement van de beste GSM-operatoren. De “Vikings” zijn echter wel bewust van de zwaktes van het netwerk van BASE. Dit resulteerde in een vijfde plaats voor het netwerk van de operator. Wat ook duidelijk weerspiegelde in uw commentaar.

Een niet te kloppen aanbod en prijs

Mobile Vikings biedt een prepaid formule met belminuten, SMS’en, en vooral een groot datavolume. Dit alles heeft u voor een prijs die alle concurrentie achter zich laat.

De service van Mobile Vikings

Mobile Vikings is uitsluitend aanwezig op het internet. Zijn paradepaardje, dat zijn de sociale netwerken. De klanten van deze provider zijn gewend aan deze tactiek, en zijn zeer tevreden over de beschikbaarheid.

“Ik wil nog eens de zéér goede service van Mobile Vikings benadrukken ! Ook als je bundel gratis internet verlopen is, rekenen ze nog niet meteen aan per MB, omdat je het misschien vergeten was dat je bundel niet meer geldig is.”

“Zeer snel antwoord bij Mobile Vikings via mail of Twitter”

“Geweldige service van de klantendienst. Antwoordt op onze vragen via mail, telefoon, en zelfs Facebook. De slechte service en de hoge prijzen hebben mij doen weggaan bij de klassieke operatoren.”

“Mobile Vikings is voor mij de operator die het beste naar de klant luistert, die gevoelig is aan de vraag van zijn klanten, het past de formules en de aanbiedingen continu aan ! Meer nog, de kwaliteit van de klantenservice is perfect.”

De zwaktes van het gebruikte netwerk

Mobile Vikings is een virtuele operator (MNVO) die het netwerk van BASE gebruikt. Waar u erg tevreden bent over de service van deze operator, bent u dit niet over het netwerk. Vooral de 3G-dekking is een heikel punt.

“Het wordt tijd dat Mobile Vikings 3G beschikbaar heeft in heel België”

“Ik heb problemen met het netwerk van Mobile Vikings (BASE) als ik binnen ben in mijn huis. Met Proximus of Mobistar had ik nooit problemen. Buiten is het telefoonnetwerk goed, maar 3G is niet beschikbaar in heel België. Mobile Vikings (BASE) moet dringend het 3G-netwerk versterken in de grote steden (Brussel, ...) !!! De Duitstalige gemeenschap heeft zelfs totaal geen 3G. Ik denk dat het tijd is om daar ook een upgrade te doen.“

Een enkeling was zeer tevreden over het EDGE-netwerk van BASE :

“BASE biedt een erg voordelig tarief en beschikt over een heel goed EDGE-netwerk. Waar ik woon is er helemaal geen 3G, dus is het voor mij heel belangrijk dat de kwaliteit van het EDGE-netwerk goed is.”

(JPEG)

Uw conclusies over Mobile Vikings

Hier ziet u enkele commentaren die perfect uw tevredenheid weergeven.

“Groepsgevoel, interessante tarieven, maar een slecht Mobile Internet netwerk.”

“Bij Mobile Vikings, is het internet goedkoper dan bij de andere operatoren, en het downloadvolume blijft het belangrijkste.”

“Ik heb het aanbod van de andere operatoren bestudeerd, maar ik heb niks gevonden dat beter is dan wat ik nu heb.”

De grote ontevredenheid over de klantendiensten van de operatoren

Er is ook iets dat heel erg opvalt bij het lezen van de commentaren, en dat is het aantal verwijten aan het adres van de klantendienst. Vooral de Mobistarklanten zijn erg ontevreden over de service die hun operator biedt. De omvang van deze commentaren is erg onrustwekkend, en het lijkt aangewezen dat Mobistar van aanpak verandert.

Natuurlijk zijn deze ervaringen en tegenslagen subjectief. We hopen dus dat in de meeste gevallen het contact tussen de GSM-provider en de klant wat vlotter verloopt !

(JPEG)

Uw slechte ervaringen met Mobistar

“Ontvangst bij Mobistar zwakjes, ook gesprekken vielen geregeld plots uit. Zeer ontevreden over de klantendienst.”

“Bij de klantendienst van Mobistar weten ze niets, ze begrijpen niet al te veel, en de telefoons naar het callcenter zijn gehakkeld en van zeer slechte kwaliteit ! Anderhalve maand nadat ik een SMS ontvangen had om te zeggen dat het in orde is, maar zonder bijkomende informatie, heb ik voor de zoveelste keer naar het callcenter gebeld om te vragen wat er precies in orde is. De persoon die ik aan de lijn wist van niks. Ik heb iedere keer gevraagd om doorverbonden te worden met een verantwoordelijke, of gewoon naar een persoon die me een antwoord kon geven, maar ik kreeg het ene onwaarschijnlijke antwoord na het andere.”

“Het is jammer dat Mobistar niet beter voor zijn klanten zorgt, de HelpDesk geeft zo goed als altijd het verkeerde antwoord...”

“De klantendienst beziet de klant als een leugenaar of een imbeciel. Het is schandalig en frustrerend dat wanneer men intekent voor een abonnement van 18 maanden, de operator het verbiedt om op te zeggen tenzij dat men 150 € opzegkosten betaalt. Een abonnement, nooit meer ! En wanneer zullen de formules voor mobiel internet een redelijke prijs hebben en geen addertjes onder het gras ?”

“Over het algemeen tevreden, maar slechte verrassing gekregen na het afsluiten van een abonnement in een Mobistarwinkel. Verkeerde informatie gekregen van de verkoper (oplichter) en geen reactie op een aangetekend schrijven dat ik daarna naar de klantendienst heb verzonden. Jammer !”

“Wij zijn een vereniging met 17 abonnementen. Door over te schakelen van Proximus naar Mobistar besparen we op onze facturen, maar het verschil in kwaliteit is ongelooflijk. Indien men betaalt voor een 2PK, krijgt men ook de prestaties van een 2PK...”

“Zowel bij Mobistar als BASE zijn de wachttijden bij de klantendienst te lang, en men verdwaalt in de menu’s.”

“Ik ben al klant bij Mobistar sinds het begin, en de klantendienst van Mobistar is enorm achteruit gegaan.”

“De Mobistar centers zijn vrekken, het is onmogelijk om hen iets te vragen zonder dat ze een abonnement proberen aan te smeren. U weigert ? Dan helpen ze niet !”

“Mobistar heeft de ellendige gewoonte om opties te activeren of het contract te verlengen zonder de klant expliciet te verwittigen, dat is onaanvaardbaar.”

“De service van Mobistar is de laatste jaren erg achteruit gegaan en ik heb genoeg van hun geniepige technieken om abonnementen te verlengen. Na vijf maanden strijd heb ik eindelijk gewonnen.”

“Mobistar heeft me zes maanden voor het einde van mijn contract getelefoneerd om mijn contract te verlengen voor 2 jaar, met andere voordelen. Ik heb dit niet geaccepteerd omdat ik het niet vertrouwde. Ik ga liever naar een winkel. Ze hebben meteen alle voordelen waarop ik recht had stopgezet. Ik heb 4 maanden moeten vechten om ze terug te krijgen.”

“Mobistar heeft de neiging om klanten te dwingen een abonnement te nemen. Het netwerk is onbestaand buiten de stedelijke gebieden. Zij geven ook de verkeerde raad aan klanten die hun factuurbedrag willen verminderen."

Uw slechte ervaringen met BASE en Proximus

“Base, duur abonnement en een gruwelijk slechte klantendienst, en onprofessioneel !”

“De klantendienst van BASE is zielig, ik heb verschillende keren voor dezelfde vraag zes verschillende antwoorden gekregen !!!”

“Bij Proximus slagen ze er nooit in om de klant te helpen van de eerste keer. Bovendien is het vaak onmogelijk om binnen te geraken bij het callcenter... de wachttijd loopt op tot 30 minuten."

“Ik ben zo snel mogelijk weggegaan bij Proximus omwille van de hoge prijzen en de schandalige commerciële praktijken."

“De klantendienst is een catastrofe sinds Belgacom Proximus beheert.”

De conclusie

We laten u opnieuw aan het woord om de conclusie over de klantendiensten van de Belgische operatoren te formuleren.

“BASE is de minst dure van de drie, maar de klantendienst is waardeloos. De klantendienst van Mobistar is nog slechter, de slechtste van de drie callcenters, onbekwame mensen die bovendien in Marokko zitten, of mensen die u niet begrijpen. Proximus is de beste van de drie, maar ook de duurste.”

“ Wanneer men naar de klantendienst belt... moet men kalm en vriendelijk blijven. Indien men niet tevreden is of niet begrepen... belt men terug om een andere gesprekspartner te hebben.”

Beste Belgische GSM-operatoren, de bal ligt in uw kamp. Het is nu aan u om iets aan deze situatie te doen !


Vergelijk alle operatoren en bestel uw abonnementen bij Astel dankzij
het vergelijkingstool van alle operatoren !

Wat vindt u van de Belgische GSM-operatoren ? Neem deel aan de discussie op ons forum.

Afspraak binnen enkele dagen voor uw mening over de operatoren voor vaste lijn, internet en TV !

Astel vergelijk en activeert uw telecom-abonnementen

Logo Astel

Vraag ons om uw abonnementen te vergelijken en met Astel veranderen :