0
U hebt nog geen nieuwe operator gekozen.

TOTAAL :
Totaal cashback -€0
Bestellen
Vind uw nieuwe provider

Astel Barometer 2011 : uw mening over de internetproviders in België

29/04/2011 - Astel Team - 2461 keer gezien

Begin maart maakten we de resultaten van onze Astel Barometer bekend. Met deze enquête probeerden we een antwoord te vinden op de vraag : “Wat zijn de beste telecomoperatoren in België ?”. Nu willen we graag uw commentaren en opmerkingen met u delen.

(JPEG) De Astel Barometer is een enquête waarmee we trachten te weten te komen welke Belgische operator het beste scoort op het vlak van GSM, vaste telefonie, internet en televisie. Dit zowel voor de kwaliteit van het netwerk als voor de kwaliteit van de klantendienst. We mochten dit jaar ongeveer 900 deelnemers tellen, en kwamen we zo tot een rangschikking.

Echter, daar stopte het niet voor ons. We zijn de resultaten blijven uitpluizen, en we willen graag uw commentaren en ervaringen over uw internetprovider met u delen.

Er waren drie onderwerpen die vaak terugkwamen in de commentaren :

  • Uw opmerkingen over de kwaliteit van uw internetverbinding, de verbindingssnelheid, het verschil tussen de aangekondigde snelheid en de werkelijke snelheid en de onderbrekingsproblemen.
  • Uw teleurstelling over de kwaliteit van de klantendienst van uw operator
  • Meer algemene commentaar over het monopolie van Belgacom, de verbetering van de diensten van VOO,...

Netwerkproblemen : snelheid en onderbrekingen

(JPEG) Gedurende iets meer dan 10 jaar, vanaf het verschijnen van de eerste ADSL-lijnen op Belgische markt, waren we vrij tevreden van dit product. Het was dan ook een hele belevenis om over te schakelen van een 56 kbps-verbinding naar ADSL ! Het werd mogelijk om een film te downloaden in enkele uren. 10 jaar later leven we in een wereld die meer en meer in het teken staat van bereikbaar zijn. Onze internetgewoonten en onze verwachtingen zijn veranderd. Nu de kabeloperatoren verbindingen met een snelheid tot 100 Mbps voorstellen, zijn ook de zwakheden van de internetverbindingen makkelijker te vinden.

Het ADSL-netwerk blijft achter in 2011

Is het ADSL-netwerk helemaal niet geëvolueerd ? Is het zelfs achteruit gegaan ? Of zijn het uw verwachtingen die steeds hoger liggen ?

Het is nog altijd zo dat Telenet en Belgacom zeer snel internet kunnen voorstellen aan meer dan 75% van de Belgische bevolking. Toch zijn er nog veel klanten die “buitengesloten” of “vergeten” zijn, en die dus geen toegang hebben tot de snelheden die de operatoren beloven. Het is dus logisch dat uw opmerkingen over de snelheid van het internet vooral gericht zijn aan de ADSL-providers, met Belgacom op kop. We hebben praktisch geen negatieve commentaren ontvangen van VDSL- of kabelgebruikers.

“Belgacom (Skynet) zijn grote afzetters. Ze beloven mooie snelheden maar in de praktijk is dit heel wat minder. Dus een dikke 0 voor Belgacom.”

“Men belooft mij al heel lang een verbetering van de lijn, maar ik wacht nog altijd. Sinds kort heeft Belgacom mij zomaar onder internet Favorite gezet, terwijl het me zelfs geen internet Comfort kan geven.”

“Ik haal bijlange na niet de snelheid van mijn abonnement.”

“Billi, een zeer trage verbinding 512 Kbps à 1MB downloadsnelheid + regelmatig onderbrekingen.”

“Ik bevind me gelukkig maar 300 meter van de centrale waardoor ik een redelijke snelheid haal (gemiddeld 23,5 op de 25). [Belgacom]”

“In onze buurt halen wij slechts 6Mbps. Ik vind dit onaanvaardbaar in onze tijd. Er zijn andere buurten waar ze 20 Mbps halen !”

Problemen met onderbrekingen bij BASE en Mobistar

(JPEG)U heeft ook regelmatig problemen met de stabiliteit van het netwerk, en er zijn vaak onderbrekingen. Dit is vooral het geval indien uw operator Mobistar of BASE is.

“Internet Mobistar ok (behalve af en toe verbrekingen).”

“Bijna maandelijks onderbrekingen van verschillende uren. Moet modem dan rebooten.”

“Sinds 2 maanden bij Mobistar, en nog niks dan problemen gehad. Wanneer het niet bij hen is, ligt het aan onze lijn. Nochtans ging alles prima toen ik nog Scarlet had. Verminderde snelheid (hoewel het dezelfde lijnen zijn), regelmatig onderbrekingen van 12 minuut tot 12 uur (zondag 2 januari geen internet, telefoon, handig om uw wensen over te brengen...). De commerciële dienst denkt dat we imbecielen zijn. De agents van de klantendienst zijn vriendelijk en beleefd, maar dit verandert niks voor de tevredenheid.”

De klantendiensten, de Callcenters en de techniekers

In de commentaren die u gaf over uw GSM-operatoren haalden jullie vaak de problemen met de klantendienst aan. We kunnen niet zeggen dat dit er beter uitziet bij de internetproviders, integendeel zelfs. Dit keer zijn het echter wel alle operatoren die eraan moeten geloven. “Ik ben vorige week naar Scarlet overgestapt : probleem met de beschikbaarheid van de techniekers. Wachttijden voor afspraak zijn te lang.”

“De opvolging van de vragen bij de klantendienst is altijd een ramp, het maakt niet uit bij welke provider.”

“De telefonistes weten niet waarover ze praten en geven verkeerde informatie. [Belgacom]”

“Een servicedesk is altijd beleefd en vriendelijk, maar slaagt er nooit in om mijn problemen op te lossen. [Billi]”

“De kwaliteit van het netwerk van Belgacom is geweldig, maar de klantendienst is beneden alles (incompetent, onbeleefd, ...).”

“Scarlet is niet duur, maar de klantendienst is slecht.”

“Een overstap van Belgacom naar Mobistar omdat Belgacom vasthoudt aan hoge tarieven voor zijn trouwe klanten, maar de klantenservice bij Mobistar is incompetent en onaangenaam.”

“Rotslechte commerciële service ! Ze lokken u door te een groot volume en een goede kwaliteit te beloven, maar eens overgestapt...[Mobistar]”

(JPEG)

Algemene opmerkingen over uw providers

Hieronder aantal commentaren dat we niet meteen ergens onder konden plaatsen :

“EDPnet onderscheidt zich van andere operatoren op het niveau van klantenservice en het opvolgen van de dossiers. Ook de prijs is interessant.”

“Ik wil terug naar Belgacom omdat het daar echt onbeperkt is.”

“Telenet is goed, maar te duur.”

“Clearwire is een goede operator om te surfen, chatten en mails te versturen met de mogelijkheid om gemakkelijk de modem te verplaatsen.“

“ADSL is niet meer echt snel vanaf het moment dat men Belgacom TV heeft.”

Belgacom, omdat er geen andere keuze is

(JPEG) Belgacom blijft de eerste operator van België. Veel mensen die antwoordden op de Astel Barometer zijn klant bij Belgacom. Hoewel u Belgacom te duur vindt, heeft u voldoende redenen om erbij te blijven.

“Belgacom is veel duurder dan identieke producten, de helpdesk is gemakkelijker te bereiken."

“ Jammer genoeg heb ik nog geen andere operator gevonden die dezelfde service biedt als Belgacom aan een goedkopere prijs."

“Hoewel Belgacom vrij duur is, is het internet constant en de klantendienst performant. Belgacom is ook de enige provider die beschikbaar is op mijn adres...”

“Waar ik woon, is er geen mogelijkheid om een betere kwaliteit te hebben. Geen VDSL, geen internet via kabel. Matige service. Monopolie Belgacom in al zijn glorie."

Vergeet niet dat Astel er is om u raad te geven en u te helpen een betere oplossing te vinden. Aarzel niet om ons te contacteren ! U kan ons elke werkdag bereiken van 9u tot 18u op het nummer

02/888 99 69

. U kan ons ook een e-mail versturen of naar ons forum gaan.

Vergelijk alle operatoren en bestel uw abonnement bij Astel dankzij
het vergelijkingstool van alle operatoren !

Discussier mee op ons forum !

Astel vergelijk en activeert uw telecom-abonnementen

Logo Astel

Vraag ons om uw abonnementen te vergelijken en met Astel veranderen :