0
U hebt nog geen nieuwe operator gekozen.

TOTAAL :
Totaal cashback -€0
Bestellen
Vind uw nieuwe provider

Astel Barometer 2011 : Welke Belgische operator is de beste ?

11/03/2011 - Astel Team - Edit 29/04/2011 - 6467 keer gezien

Na het analyseren van de antwoorden van bijna 900 deelnemers, kunnen wij u de resultaten van de Astel Barometer 2011 voorstellen. Hier vindt u de rangschikking terug van de operatoren op het vlak van GSM, vaste lijn, internet en televisie. Ze werden beoordeeld op de kwaliteit van hun klantenservice en hun netwerk.

Op 13 januari nodigden we u uit om deel te nemen aan de tweede editie van de Astel Barometer.

(JPEG)De Barometer van 2011 was een echt succes. Er waren maar liefst

885 deelnemers

, waarvan 817 Franstaligen en 68 Nederlandstaligen. We lanceerden de Nederlandstalige versie van Astel.be in december 2010. De Franstalige website bestaat reeds meer dan 10 jaar.

(JPEG)Het doel van deze grote enquête was het meten van de kwaliteit van de Belgische operatoren. Zo verkrijgen we een indicatie van de tevredenheid over de providers op het vlak van GSM, vaste lijn, internet en televisie.

Die kwaliteitsindicatie nemen we op in de Astel Vergelijking van alle operatoren. Zo kan u, op basis van de kwaliteit van de service, objectief uw nieuwe abonnementen en packs kiezen.

De peiling vroeg in welke mate u tevreden bent (5 keuzes) over de

klantenservice

en de

kwaliteit van het netwerk

van uw operatoren.

Stem

Cijfer

Sterren

Zeer slechte kwaliteit 1
(JPEG)
Zwakke kwaliteit 2
(JPEG)
Voldoende kwaliteit 3
(JPEG)
Goede kwaliteit 4
(JPEG)
Zeer goede kwaliteit 5
(JPEG)

Wij gaan ervan uit dat de operator er niet in slaagt om zijn klanten tevreden te stellen bij een score van minder dan 2,5. Bij een score vanaf 3,5 bevredigt de operator volgens ons de behoeften van de meerderheid van zijn klanten.

De resultaten van de operatoren die geëvalueerd werden door minder dan 10 deelnemers tellen we niet mee. Dit hebben we beslist om de rangschikking niet te laten vertekenen door weinig representatieve resultaten.

Na deze introductie, laten we u de

volledige resultaten

ontdekken van de Astel Barometer, editie 2011 !

Mobiele telefonie

De kwaliteit van de klantenservice

Top

Operatoren

Beoordeling

1 Mobile Vikings 4,66
(JPEG)
2 Belgacom 3,83
(JPEG)
3 Proximus 3,54
(JPEG)
4 Base 3,50
(JPEG)
5 Mobistar 3,15
(JPEG)
6 Allo RTL 3,11
(JPEG)
7 Scarlet 2,67
(JPEG)

De kwaliteit van het netwerk

Top

Operatoren

Beoordeling

Gebruikt netwerk

1 Belgacom 4,50
(JPEG)
Proximus
2 Proximus 4,34
(JPEG)
Proximus
3 Scarlet 4,33
(JPEG)
Proximus
4 Base 4,00
(JPEG)
Base
5 Mobile Vikings 3,98
(JPEG)
Base
6 Mobistar 3,93
(JPEG)
Mobistar
7 Allo RTL 3,53
(JPEG)
Base

Het

netwerk van Proximus/Belgacom

is ontegensprekelijk het

beste van België

. Het neemt maar liefst de 3 eerste plaatsen van de rangschikking in. Dit was ook al het geval in 2009. De virtuele operator

Mobile Vikings

(MNVO) maakt een verpletterende entree. De provider springt meteen naar de eerste plaats op het vlak van klantenservice. Mobile Vikings is hoofdzakelijk aanwezig op het internet en de sociale netwerken. Een strategie die hen geen windeieren gelegd heeft, en die duidelijk in de smaak valt bij de Mobile Vikingklanten die de enquête hebben ingevuld.

De vaste lijn

De kwaliteit van de klantenservice

Top

Operatoren

Beoordeling

1 Belgacom 3,55
(JPEG)
2 Telenet 3,54
(JPEG)
3 3StarsNet 3,31
(JPEG)
4 VOO 3,27
(JPEG)
5 Mobistar 3,18
(JPEG)
6 Numericable 3,13
(JPEG)
7 Base 3,03
(JPEG)
8 Scarlet 2,81
(JPEG)

De kwaliteit van het netwerk

Top

Operatoren

Beoordeling

1 Telenet 4,38
(JPEG)
2 Belgacom 4,27
(JPEG)
3 Scarlet 3,89
(JPEG)
4 3StarsNet 3,88
(JPEG)
5 VOO 3,86
(JPEG)
6 Numericable 3,81
(JPEG)
7 Mobistar 3,56
(JPEG)
8 Base 3,47
(JPEG)

Belgacom en Telenet zijn de beste operatoren

op het vlak van vaste telefonie. Zowel voor de kwaliteit van het netwerk als voor de klantenservice behaalden zij de hoogste scores en laten zij de concurrentie achter zich. Hoewel de kwaliteit bij deze twee operatoren van een hoogstaand niveau is, kost deze dienst bij hen ook het meest.

De mensen die deelnamen aan de enquête zijn over het algemeen

zeer tevreden over de kwaliteit van het netwerk

van hun vaste lijn. Dit is te zien aan de cijfers die schommelen tussen 3,47 en 4,38. De verschillen tussen de operatoren zijn hoofdzakelijk terug te vinden op het vlak van de klantenservice.

Het internet

De kwaliteit van de klantenservice

Top

Operatoren

Beoordeling

1 Scarlet 2,92
(JPEG)
2 VOO 2,89
(JPEG)
3 Numericable 2,82
(JPEG)
4 Telenet 2,78
(JPEG)
5 EDPnet 2,73
(JPEG)
6 Belgacom 2,72
(JPEG)
7 Base 2,59
(JPEG)
8 Mobistar 2,57
(JPEG)
9 Dommel 2,50
(JPEG)
10 Belcenter 2,40
(JPEG)
11 Billi 2,19
(JPEG)

De kwaliteit van het netwerk

Top

Operatoren

Beoordeling

1 Scarlet 3,52
(JPEG)
2 Mobistar 3,29
(JPEG)
3 Dommel 3,21
(JPEG)
4 Base 3,19
(JPEG)
5 Belgacom 3,18
(JPEG)
6 EDPnet 3,14
(JPEG)
7 VOO 3,07
(JPEG)
8 Billi 3,06
(JPEG)
9 Numericable 3,06
(JPEG)
10 Telenet 2,85
(JPEG)
11 Belcenter 2,80
(JPEG)

Een grote verschuiving is te zien bij de internetproviders. Heel de hiërarchie is ineengezakt.

Aan de top van de rangschikking staat nu Scarlet

, die een van de goedkoopste internetverbindingen op de markt aanbiedt. Zowel voor de kwaliteit van het netwerk als op het vlak van klantenservice scoort Scarlet het hoogst. Belgacom, VOO en Telenet kregen voor de kwaliteit van hun netwerk een ’voldoende’. Mobistar, Dommel en Base behaalden de laagste scores.

Uit de resultaten van de enquête blijkt dat

VOO het beste kabelnetwerk heeft

. VOO scoort dus beter dan Numericable en Telenet. Dit is zeer goed nieuws voor de Waalse provider.

Wanneer we de resultaten in detail bekijken, valt ons op dat de scores erg laag zijn. Dit is vooral het geval voor de klantenservice. Geen enkele operator behaalt een score van meer dan 3 op 5. Deze resultaten zijn toch wel onrustwekkend te noemen vergeleken met die van 2009. Op Scarlet na gingen alle providers achteruit. Telenet (- 28,04 %), Belgacom (-27,01 %) en Mobistar (-24,37 %) zijn de grootste verliezers.

We merken ook dat uw verwachtingen voor internet en vaste telefonie ver uit elkaar liggen. Het lijkt dat u veel meer verwacht van internetoperator. Dit is ook de reden waarom de cijfers voor dit product zo laag zijn.

Mobistar en Scarlet halen hierdoor hun slag thuis. Beiden bieden een bundel aan van 25 €/maand. De kwaliteit die deze operatoren bieden is coherent aan het product dat zij aanbieden, en aan de prijs die u als klant betaalt. Dit in tegenstelling tot andere operatoren die duurder zijn, en waarvan u ook verwacht dat ze een betere kwaliteit van het netwerk en de dienstverlening aanbieden.

De televisie

De kwaliteit van de klantenservice

Top

Operatoren

Beoordeling

1 Belgacom TV 3,66
(JPEG)
2 Telenet (Digibox) 3,20
(JPEG)
3 Belgacom TV (via Scarlet) 3,03
(JPEG)
4 VOO (VOOcorder) 3,02
(JPEG)
5 TéléSAT 2,95
(JPEG)
6 Numericable (Cablebox) 2,89
(JPEG)
7 VOO (analogique) 2,88
(JPEG)
8 Telenet (analogique) 2,58
(JPEG)

De kwaliteit van het netwerk

Top

Operatoren

Beoordeling

1 Belgacom TV (via Scarlet) 3,52
(JPEG)
2 Numericable (Cablebox) 3,38
(JPEG)
3 Telenet (Digibox) 3,30
(JPEG)
4 VOO (VOOcorder) 3,25
(JPEG)
5 VOO (analogique) 3,20
(JPEG)
6 Belgacom TV 3,07
(JPEG)
7 TNT 3,00
(JPEG)
8 Telenet (analogique) 3,00
(JPEG)
9 TéléSAT 2,56
(JPEG)

Scarlet heeft beslist om enkel televisie aan te bieden in de regio’s die gedekt zijn door VDSL (76% van België). Deze strategie heeft hen duidelijk geen windeieren gelegd, aangezien

Scarlet

van alle providers het

hoogst

scoort. Reeds vanaf de start staat Scarlet bekend als een product van hoogstaande kwaliteit.

De drie kabeloperatoren Numericable, Telenet en VOO volgen op de voet. Belgacom strand op de zesde plaats met een zeer verdienstelijke score van 3,07 op 5. De kwaliteit van klantenservice voor

analoge televisie

is echter niet om over naar huis te schrijven.

Op het vlak van klantenservice haalt Belgacom, gevolgd door Telenet, de beste score.

Televisie via de satelliet

maakt geen al te beste indruk. TéléSat staat dan ook terecht onderaan in de rangschikking.

Jammer genoeg hebben we niet voldoende resultaten binnengekregen om een correcte evaluatie te kunnen maken van Billi TV en Mobistar TV. Deze twee nieuwe televisieproviders hopen we volgend jaar te kunnen opnemen in onze Astel Barometer, editie 2012.

Astel Barometer : editie 2011

(JPEG)Allereerst zouden we u van harte willen bedanken voor uw deelname aan de Astel Barometer 2011. Naarmate er meer mensen deelnemen aan deze enquête worden onze resultaten objectiever en representatiever. Met 900 deelnames denken we voldoende informatie te hebben om u een objectief resultaat te kunnen bieden, en enkele conclusies te kunnen trekken.

De Barometer 2011 geeft ruwweg een indicatie van de tevredenheid van 885 deelnemers ten opzichte van hun huidige providers. Zo kunnen we een portret schetsen van het actuele Belgische telecomlandschap.

Volgens uw evaluaties, is het pack Scarlet One de beste oplossing voor zowel digitale televisie als internet. Tevens is dit pack één van de goedkoopste Triple Playpacks op de markt. Met Scarlet One geniet u van het VDSL-netwerk van Belgacom voor de vaste lijn, zeer snel en ongelimiteerd internet, en Belgacom TV voor een totaal van 50 €/maand. U dient wel enkele toegevingen te doen op het vlak van klantenservice, die wordt namelijk regelmatig beschouwd als van mindere kwaliteit dan bij de andere operatoren.

Volg de discussie over de resultaten van de Astel Barometer op ons forum.

Astel vergelijk en activeert uw telecom-abonnementen

Logo Astel

Vraag ons om uw abonnementen te vergelijken en met Astel veranderen :