0
U hebt nog geen nieuwe operator gekozen.

TOTAAL :
Totaal cashback -€0
Bestellen
Vind uw nieuwe provider

Bouwen en renoveren : Hoe installeer ik een telefoon-, ADSL- en kabelnetwerk ?

20/12/2010 - Grégoire Bourguignon - Edit 25/03/2011 - 17188 keer gezien

Bouwt u een woning of renoveert u er een ? Hier vindt u alles wat u moet weten om correct en snel aangesloten te worden op het telefoon- en of kabelnetwerk.

Bouwt u een huis of renoveert u een woning ? In dit dossier vindt u alle stappen die nodig zijn om direct te worden aangesloten op het telefoon- en/of het kabelnetwerk. Wees vooruitziend en verkrijg een woning die aangesloten is op internet, telefoon en televisie.

Na de inspanning, de ontspanning : dankzij deze werken kunt u genieten van alle aanbiedingen inclusief digitale televisie, internet met een hoge snelheid en ongelimiteerde oproepen.


Vergelijk alle operatoren en bestel uw Triple Play pack met
onze simulator van alle operatoren !

(JPEG)

1. Sluit uw woning aan op het telefoon- en op het kabelnetwerk

Met het telefoonnetwerk kan men zich aansluiten op de diensten van operatoren zoals Belgacom, Scarlet, Mobistar, Base, Billi, EDPnet, Mondial Telecom, etc.

Via het teledistributienetwerk kan je genieten van de diensten van VOO, Numericable of Telenet, afhankelijk van de gemeente waar u woont.

Zowel de telefoon- als de kabeloperatoren bieden allebei telefoon, internet en digitale televisie aan, in Triple Play pack. Het is een verstandige keuze om zich aan te sluiten op beide netwerken, zodat u in alle vrijheid uw operator kunt kiezen en nadien van operator kunt veranderen indien u niet gelukkig bent.

We raden u dus aan om uw woonst met twee netwerken uit te rusten : telefoon en kabel.

a) U wilt bouwen

In dit geval bevindt u zich in de voordeligste situatie. U beschikt over de tijd om alles zelf te plannen en om u aan te sluiten op het telefoonnetwerk tegen de laagste prijs. Tijdens de bouw kunt u zich goedkoper aansluiten dan wanneer u dit na de bouw zou doen.

Huis aansluiten op het telefoonnetwerk

Belgacom is bevoegd voor de aansluiting op het telefoonnetwerk. Let wel : deze aansluiting kan pas plaatsvinden als er al een dak op het huis staat en als het huis reeds is afgesloten. De betegeling mag nog niet hebben plaatsgevonden.

(JPEG)

Voor slechts 30 euro wordt u op het publieke netwerk aangesloten. U bent daarenboven niet verplicht om een abonnement bij Belgacom te nemen.

Alvorens Belgacom u aansluit op het publieke netwerk, moet u zelf wel enkele stappen ondernemen. Deze werken zijn echter niet zo moeilijk om door te voeren. Hieronder een overzicht :

De greppel

Graaf een greppeltje dat de voorkant van uw huis met het publieke domein verbindt. Deze greppel wordt vaak sowieso voorzien door de architect aangezien ze water, gas of elektriciteit aansluit op uw huis.

De greppel heeft de volgende technische specificaties :

  • een diepte van 60 cm
  • een veiligheidstube van 50 mm
  • een trekkabel
  • en een extra trekkabel. Deze laatste kan gebruikt worden om een eventueel nieuwe kabel aan te sluiten voor een nieuwe dienst in de toekomst.

Het kan bovendien vooruitziend zijn om beschermingstubes te installeren om zo te anticiperen op de plaatsing van eventuele toekomstige kabels, zoals bijvoorbeeld de glasvezelkabel.

(JPEG)

De aansluitbocht

Om de aansluiting door te voeren, is een aansluiting op het publieke netwerk noodzakelijk. Deze zal toelaten om de verbinding te maken tussen het binnenste van uw woning en de beschermingsbuis in de gracht. Meestal is de plaatsing van dit stuk reeds voorzien in de buitenmuur van uw toekomstige woning. Let er hoe dan ook op dat deze aansluitbocht aanwezig is zodat u niet zelf hoeft te boren in de buitenmuur van uw huis.

De plaats van de aansluitbocht

De aansluitbocht is gesitueerd in de binnenkant van de woning (doorgaans in de kelder of in de garage) en is samengesteld uit een stopcontact of een telefoondoos. Deze wordt geplaatst door Belgacom. Ook nu moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen :

  • een vrije oppervlakte van 50*50 cm
  • de aanwezigheid van een stopcontact
  • een geaard stopcontact in de omgeving uit veiligheidsredenen

Vergeet zeker niet naar Belgacom te bellen (0800/33.800) wanneer de woning bedekt en afgesloten is en de betegeling nog niet heeft plaatsgevonden. De technicus zal de draad in de buis aantrekken en de aansluitbocht in uw woning plaatsen.

Indien Belgacom pas ná de bouw langskomst, betaalt u in totaal iets meer dan 100 € (39 € verplaatsingskosten van de technicus, 30 € voor de aansluitingsdoos en 50 € voor de aansluiting op de lijn. Gelukkig bestaat er een truc om dit te vermijden : kies Belgacom als eerste operator (na 12 maanden kunt u veranderen van operator) en uw pack van Belgacom via Astel bestellen (u hoeft de aansluitingskosten niet te betalen) Geef in het commentaarveld van uw bestelling aan dat ze voor een nieuwbouw bestemd is.

Huis aansluiten op de teledistributie

Wilt u aangesloten worden op teledistributie, doe dan een vraag tot aansluiting bij Telenet. Deze operator beheert het netwerk in Vlaanderen en in enkele Brusselse gemeentes.

Wilt u de beschikbaarheid van Telenet nagaan op uw adres, bel ons dan even op op het nummer

02 888 99 69

. Om uw vraag tot aansluiting in te dienen en/of om een gratis advies te verkrijgen, kunt u Telenet contacteren op het nummer

015 66 66 66

.

(JPEG)

Hieronder vindt u de nodige stappen om op teledistributie te worden aangesloten. Deze werken moeten plaatsvinden alvorens de betegeling is afgelopen.

Vooreerst moet je de buitenbekabeling voorzien. Dit is de aftakkabel, die van op de straat tot in de woning loopt. Deze kabel moet je zelf aanschaffen. Al naargelang de aard van het distributiepunt in je straat volg je een van de onderstaande werkwijzen. Er zijn drie mogelijkheden, afhankelijk van de plaats van het distributiepunt. Het distributiepunt kan een distributiekastje op de grond, een aftakdoos op een gevel of aan een paal in je straat zijn. Is er een distributiekastje, dan zit de kabel ondergronds.

Meet de afstand tussen de plaats waar je basisopstelling komt en het dichtstbijzijnde distributiekastje op straat. Tel daar nog 3 meter bij. Dat is de lengte die je nodig hebt. Het gedeelte van de kabel dat door je voortuin loopt, leg je in een buis van 40 mm doorsnede op een diepte van minimum 60 cm. Het resterende stuk dat naar het distributiekastje gaat, laat je in je voortuin liggen.

Zorg ervoor dat de kabel lang genoeg is : meet de afstand van de plaats waar je basisopstelling komt tot aan de dichtstbijzijnde paal en voeg daar dan nog 11 meter aan toe.

Als de kabel langs de gevel loopt, zie je dat onmiddellijk. De kabel bevindt zich ter hoogte van de eerste verdieping of onder de dakgoot. Meet de afstand van de basisopstelling tot aan de aftakdoos op de gevel en tel er nog 2 meter bij. Als er tussen je eigen woning en de aftakdoos nog een andere woning staat, zorg dan zeker voor voldoende kabel. Om de kabel van binnen naar buiten te brengen, moet je een gevelboring uitvoeren.

Tot slot moet de binneninstallatie worden voorbereid. De binneninstallatie bestaat uit de Telenet-basisopstelling en de binnenbekabeling naar je computer, telefoon en televisie. Een belangrijk onderdeel is de basisopstelling. Dat is het punt waarop de aftakkabel van buiten en de binnenhuisbekabeling samenkomen.

De basisopstelling bestaat uit de volgende onderdelen :

  • Een netwerkverdeler, die zorgt voor de splitsing van de signalen op de kabel zodat je tegelijkertijd kunt bellen, surfen en naar digitale televisie kunt kijken.
  • Een modem, van waaruit de kabels naar je toestellen vertrekken.
  • Voldoende stopcontacten, een drietal geaarde stopcontacten bij de plaat besparen je achteraf heel wat werk.

b) U renoveert een reeds bestaande woning

In geval van renovatie moet u eerst nagaan aan welke netwerken uw woning reeds is aangesloten.

Als u reeds stopcontacten voor telefoon en TV in uw woonst heeft, is het erg waarschijnlijk dat uw huis reeds is aangesloten op de telefoon- en teledistributienetwerken van uw straat. (Vooral als de voormalige bewoner reeds telefoon en TV had.) U moet dus enkel nog een operator kiezen en uw pack via Astel bestellen.

(JPEG)

Als u geen stopcontacten heeft voor telefoon en tv in geen enkele kamer van het huis, verifieer dan eerst of u over een aansluitingspunt beschikt.

  • Voor de telefoonlijn is dit een kleine grijze box die is vastgemaakt aan de muur, meestal in de kelder of in de hal aan de straatkant. Deze box bestaat uit een grijze kabel die van de straat komt en onder het voetpad is gegraven. De grijze kabel heeft vier kleine gekleurde koperdraden die je in de doos kunt zien. Een telefoonlijn gebruikt twee dergelijke draden.
  • Voor teledistributie is er een zware coaxkabel aan de buitenkant, die ofwel is vastgemaakt aan alle voorgevels van de straat, ofwel in de lucht vertrekt via een elektrische piloon. Verwar deze niet met een elektrische kabel : de kabeltelevisie is verbonden met een grijze box (op een façade dicht bij de uwe of op de piloon) waar de kabeltelevisies van uw buren ook aankomen.

Als u over een aansluitpunt beschikt, moet u enkel nog een stopcontact van telefoon/TV installeren. Daarna kunt u uw abonnement naar keuze kiezen en bestellen.

Als u geen aansluitingspunten hebt, hebt u een nieuwbouw en dan moet u de stappen hieronder opvolgen.

(JPEG)

2. Uw interne netwerk van telefoon- en TV-stopcontacten

Uw intern netwerk kunt u op twee manieren installeren : ofwel ontwikkelt u een netwerk van telefoonstopcontacten en een netwerk van TV-stopcontacten, of u installeert ook een derde RJ45 Ethernet-netwerk.

Twee interne netwerken : telefoon en coaxkabel

De beste oplossing is om de stopcontacten te installeren op strategische plaatsen in het huis. Het TV-stopcontact bevindt zich in het salon en in de kamer van de ouders en de telefoonstopcontacten in het salon, de keuken en het bureau. Om te telefoneren naar andere kamers, gebruikt u een draadloze telefoon en om te surfen op een andere plaats dan deze waar de modem zich bevindt, werkt u via Wifi.

  • Als u niet via Belgacom werkt voor de vaste telefoonlijn, zullen al uw vaste telefoonlijnen verbonden worden met de modem.
  • Als u een andere telefoonoperator kiest dan Belgacom, zullen al uw vaste telefoonlijnen verbonden moeten worden met de modem (enkel met Belgacom kan je een telefoon aansluiten op ieder stopcontact van het huis). Om meerdere telefoons in het huis te hebben, kan je een draadloze telefoon nemen. Het voordeel is dat je in dat geval de andere draadloze toestellen, gratis kunt oproepen.
  • Als u als operator Belgacom TV, Scarlet of Billi kiest moeten al uw TV-decoders met de modem verbonden worden. Om meerdere televisies aan te sluiten in het huis, is er een PCL oplossing, die het signaal van de modems naar de decoders stuurt via het elektrisch netwerk van het huis door een PCL-verzender dichtbij de modem en PCL-boxen ’ontvangers’ in een elektrisch stopcontact dicht bij iedere decoder.
  • Als u een PC wilt installeren op een andere plaats dan die van de modem, moet u deze aansluiten op WiFi, of een PCL-oplossing installeren.

De decoders van VOO, Numericable en Telenet moeten ook aangesloten worden op een TV-stopcontact. Het is onmogelijk om het signaal door te sturen naar een vertrek dat niet is uitgerust met een stopcontact voor televisie.

Drie interne netwerken : telefoon, Internet en coaxiale kabel

Idealiter wordt een derde internet netwerk voorzien RJ475 (Ethernet) met stopcontacten die ook in de kamers van de kinderen zitten. U installeert de modem bij de aankomst van het aansluitingspunt (kelder of garage) en u sluit uw Ethernetnetwerk in Internetsignaal en uw telefoonnetwerk in telefoonsignaal.

Waak er concreet op dat de coaxkabel en de telefoonlijn tot de plaats waar de telefoonnetwerken arriveren tot de plaats waar het telefoonnetwerk en intern Internet vertrekken, om er de modem te kunnen installeren voor ieder geval van de keuze van operatoren.

Als u als TV-operator Belgacom, Scarlet of Billi kiest, en u uw decoders dus op de modem moet aansluiten, kunt u de decoders direct op een van de RJ45 stopcontacten aansluiten (decoders van VOO, Numéricable en Telenet kunnen altijd aangesloten worden op de TV-stekkers van het huis).

Als u een andere operator dan Belgacom kiest voor uw telefoon, en u wenst uw telefoons aan de modem aan te sluiten, verbind u dan met het internet telefoonnetwerk direct aan de modem (door deze te deconnecteren van de kabel die van de straat komt).

Het ongemakkelijke van deze oplossing is dat het Wi-Fisignaal eerder de kelder en de garage dan het salon of het bureau zal voorzien. U kun de WiFi van de modem dus deactiveren en een onafhankelijke WifiBron installeren op een de van de RJ45-stopcontacten van het huis.

3. Kies het juiste abonnement van de beste operator

Uw huis is klaar ? Hoogtijd voor de volgende stap : de keuze van uw operator(en). Na de vorige stappen, kan deze fase gemakkelijk lijken. Dat is nochtans helemaal niet het geval !

Om u met uw keuze te helpen, ontwikkelde Astel een simulator van alle operatoren. Hiermee kunt u op basis van enkele criteria een lijst verkrijgen van abonnementen en packs die het beste met uw noden overeenkomen.


Vergelijk alle operatoren en bestel een Triple Play pack met
de simulator van alle operatoren !

In België werd de kabelmarkt (nog) niet geliberaliseerd. Als u dus naar de kabel wilt overstappen, hebt u geen overschot aan keuze. In Wallonië zwaart VOO de plak, in Vlaanderen Telenet. In de Brusselse regio zijn er drie operatoren : Numericable, VOO en Telenet. Naargelang uw postcode, vertelt onze simulator u welke kabeloperator actief is in uw gemeente.

De liberalisering van het telefoonnetwerk had plaats in 1998. Via het telefoonnetwerk heeft u dus de vrijheid om eender welke operator te kiezen. In België zijn de volgende operatoren actief via het telefoonnetwerk : Belgacom, Scarlet, Mobistar, Billi, Base,...

(JPEG)

4. Bestel uw abonnement via Astel

Bestel uw abonnement via Astel en geniet van de volgende voordelen :

  • De hulp van een onafhankelijke verdeler : u twijfelt over de keuze van uw abonnement of u heeft nog enkele vragen alvorens te bestellen ? Ons team help u via telefoon, via e-mail of via het forum.
  • Onze expertise : als grootste telecomverdeler van België, helpen we u het beste met de keuze van producten die u nodig heeft en die helemaal met uw behoeftes overeenkomen.
  • Onze uitstekende dienst van verkoop : bij een bestelling, ongeacht bij welke operator, zal u nooit kleine problemen hebben. Is er een fout met de facturatie of een probleem met activering ? Bestel dan via Astel. Via telefoon, via e-mail of op het forum blijven we de hele tijd tot uw dienst. U hoeft geen onnodige wachttijden meer te spenderen aan het call center. Wij verdedigen uw belangen bij de operator.
  • Exclusieve promoties : voor iedere inschrijving op een abonnement bij Astel, krijgt u bovenop de voordelen die reeds worden geleverd door de operator, een extra maand abonnement aan 50% via een cashback systeem.

We wensen u voorspoedige werken en de beste keuze voor uw operator !

Het Astel Team

Vertel ons uw ervaringen op ons forum !

Astel vergelijk en activeert uw telecom-abonnementen

Logo Astel

Vraag ons om uw abonnementen te vergelijken en met Astel veranderen :