140 gebruikers online

2 promo's: de operatorpromo + de Astel-promo: cashback tot -€70

Misleidende praktijken met telefoonnummer 090233020

25/08/2014 - KDR - 7015 keer gezien

Vijvenzeventig cent per minuut betalen om je operator te spreken. Ongeloofwaardig maar waar : Astel trekt op onderzoek en ontdekt vreemde praktijken...

Inleiding...

Iemand wist ons te vertellen dat als je op Google het zoekwoord "klantendienst Base" intikt, je terecht komt op de site 090233020.be, waar men €0.75 per minuut vraagt (met een maximum van €40/gesprek). De persoon vond dit ietswat vreemd, want meestal zijn gesprekken naar een helpdesk toch gratis ?

Hoe het in elkaar zit...

Nieuwsgierig als we zijn bij Astel deden we dezelfde handeling. We tikten in Google eveneens "klantendienst base" in en warempel, op de eerste pagina van Google stond de link die we zochten : http://www.090233020.be/klantendienst/base met als telefoonnummer 090233020.

Hun businessmodel was snel begrepen : ze laten de niksvermoedende Belg bellen naar een duur 0902 nummer (aan 75 cent per minuut met een maximum van 40 euro per gesprek), nemen de telefoon aan, en schakelen je dan door naar het correcte nummer van de operator die je nodig hebt. De klant betaalt nog steeds 75 cent per minuut terwijl de doorschakeling dikwijls gratis is of tegen een miniem bedrag. Tel uit je winst !

De goed oplettende lezer heeft inmiddels gezien dat het internetadres /base heeft op het einde. Dus gingen we kijken of dit ook zou werken bij andere operatoren. We deden /base weg, typten /proximus in de plaats en hopla : een soortgelijke pagina kwam naar voor met een identieke inhoud...

De praktijk...

Zoals gezegd zijn we bij Astel vrij nieuwsgierig en vonden we er niks beter dan dit nummer een te bellen. Na een anderhalve minuut wachten (de eerste 75 cent was dus al gemakkelijk verdiend) krijgen we een Hollandse stem aan de lijn die ons verwelkomde en vroeg bij welke klantendienst we moesten zijn : Belgacom, Telenet, Base, Mobistar, Electrabel, Proximus, ... We verzonnen een verhaal dat we Belgacomklant waren en een vraag hadden over de factuur die we hadden gekregen. We kregen te horen dat de dame in kwestie ons ging doorverbinden met Belgacom, en enkele tellen later horen we het vertrouwde muziekje van de Belgacom klantendienst...

Manusje-van-alles

Ondertussen keken we eveneens na welke operatoren welke operatoren "ondersteund" werden door deze "dienst". De voornaamste Belgische telecomoperatoren zijn alvast gekend : Belgacom, Telenet, Base, Proximus en Mobistar. Echter focussen ze zich niet alleen op het telecomvlak, maar eveneens op het vlak van de nutsvoorzieningen zoals Electrabel !

De enige correcte nummers

Voor informatie over telecom abonnementen of bestellingen kan u steeds contact opnemen met Astel BVBA. Aan de hand van uw behoeften kunnen wij steeds kijken welke operatoren er voor u in aanmerking komen en u hierover adviseren. U kan Astel steeds bereiken via

02 888 99 69, aan de prijs van een gesprek naar een vaste lijn.
  • Belgacom : 0800 22 800
  • Telenet : 015 666 666
  • Proximus : 6000 via uw Proximus GSM of 078 05 6000 met eender ander toestel
  • Base : 1999 via uw Base GSM of 0486 19 1999 met eender ander toestel
  • Mobistar : 5000 via uw Mobistar GSM of 0495 95 9500 met eender ander toestel

3 eenvoudige stappen om levenslang te besparen:

1. Vergelijk operators

Om beter en goedkoper te vinden.

2. Bestel je abonnement op Astel

Nummersbehoud en automatische beëindiging.

3. Ontvang de Astel-promo (cashback)

Naast de promo van de operator.