2 promo's: de operatorpromo + de Astel-promo: cashback tot -€70
22/04/2011 - Astel Team - 23312 keer gezien
U hebt ze vast al gezien. De vreemde zwart-witte blokjes die u onder andere kan terugvinden in de reclame, in de krant en in tijdschriften. Dit zijn de QR-codes, de streepjescodes van de 21ste eeuw.
De codes, die reeds in 1994 uitgevonden zijn, zijn de laatste maanden niet meer weg te denken. Ze verschijnen overal, en zijn uitgegroeid tot een echt publiciteitsmiddel. Onmogelijk te ontcijferen met het blote oog en onleesbaar zonder smartphone , deze codes zijn een hot item’ bij de gebruikers, maar voor de niet-gebruiker zijn zij vaak een echt raadsel.
Een QR-code (Quick Response) is een tweedimensionale streepjescode. Het is enigszins te vergelijken met de streepjescodes die we al tijden op allerlei producten terugvinden. Het grote verschil tussen de twee codes is dat de QR-code een grote verscheidenheid aan informatie kan bevatten : een internetadres, een telefoonnummer, een tekst, een filmpje of een foto bijvoorbeeld.
De codes bestaan altijd uit een vierkant, gevuld met een mozaïek van andere vierkanten, in zwart en wit. De afmetingen van de codes kunnen variëren, ze gaan van één vierkante centimeter tot verschillende vierkante meters. In Brussel zijn er zelfs codes van 10 meter op 10 meter te zien op gebouwen. Achter de batterijen van recente GSM’s vindt u dan weer de allerkleinste codes. Het gebruik van een QR-code is volledig gratis behalve wanneer de code verwijst naar een website en u geen data-abonnement heeft.
U hebt een code ontdekt op bijvoorbeeld een fles shampoo en u wilt weten wat de code wil zeggen. Dan zijn er twee vereisten :
Indien u beschikt over deze twee vereisten, kan u QR-codes lezen. U opent simpelweg de applicatie, die schakelt het fototoestel van uw smartphone in, en ontcijfert de QR-code.
U kunt gratis QR-codes creëren met verschillende websites. Wij raden u de site KAYWA aan. Dit is één van de gemakkelijkste in het gebruik. Met hun generator kan u kiezen welke inhoud u de code wil geven (URL, tekst, telefoonnummer,...), en welk hoe groot de code dient te zijn. Uw QR-code verschijnt luttele seconden daarna. Met bepaalde generatoren kan u ook originele, gekleurde QR-codes maken.
Op dit moment zijn de QR-codes hoofdzakelijk een handig marketinggadget. Sinds enkele maanden worden de codes meer en meer gebruikt in de reclame. In België creëerde AXA een echte hype met zijn originele reclame.
Eind februari verbaasde de bank en verzekeraar vriend en vijand door in Brussel een gigantische QR-code tevoorschijn te toveren met dank aan 3 000 potten verf. Op het internet vindt u ook verschillende filmpjes met QR-codes die bijvoorbeeld gemaakt zijn uit zand of uit pepermuntjes.
Bij Astel kunnen we natuurlijk niet achterblijven. We hebben op onze nieuwe visitekaartjes een kleine QR-code gezet, die naar onze website verwijst !
Deel uw ervaringen met QR-codes in ons forum !
Om beter en goedkoper te vinden.
Nummersbehoud en automatische beëindiging.
Naast de promo van de operator.