0
U hebt nog geen nieuwe operator gekozen.

TOTAAL :
Totaal cashback -€0
Bestellen
Vind uw nieuwe provider

Scarlet : Poging tot oplichting via phishing mail

15/07/2014 - KDR - Edit 23/07/2014 - 7711 keer gezien

Met een valse e-mail, waarin gesuggereerd wordt dat een factuur van Scarlet onbetaald bleef, proberen criminelen geld afhandig te maken van onoplettende internettergebruikers.

Nadat talrijke mensen vorige week vreemde telefoontjes kregen van personen die zich voorstelde als Scarlet medewerker met de vraag of ze snel een factuur konden betalen, kregen legio mensen dit weekend een e-mail in hun digitale brievenbus met als onderwerp "|Factuurnummer : 0018912161| |Datum : 18-01-2014| |Betreft : Overschrijding data limiet|" waarbij men u verzoekt zo spoedig mogelijk 52.50 euro te betalen.

UPDATE : een oplettend persoon wist ons zonet te zeggen dat er ook valse e-mails in omloop zijn met identieke gegevens, maar waar men vraagt om 32.00 euro te betalen.

(JPEG)

Laten we beginnen met het belangrijkste :

U hoeft niks te betalen

. Het gaat immers om een vorm van internetoplichting ofwel zogenaamde "phishing".

De gebruikte methode is niet nieuw : de oplichters sturen een legitiem uitziende e-mail dat u nog een bepaald bedrag hebt openstaan bij Scarlet. Maar u heeft geluk : ze (de oplichters) stellen u nog éénmaal in de gelegenheid om het verschuldigde bedrag per direct over te maken via een zogeheten 3V Voucher.

Om de druk op de lezer op te voeren stelt men dat u binnen de 3 dagen moet betalen, zo niet zal het dossiers in handen worden gegeven van hun gerechtsdeurwaarders. Om vervolgens fijntjes "een incassobureau kan geen beslag leggen op uw goederen, maar een deurwaarder kan dit wel" op het eind toe te voegen.

De mail is overigens gestuurd naar zowel klanten als niet-klanten van Scarlet.

Wat is de 3V Voucher ?

De 3V voucher is een product van 3Vcard.nl. Het betreft een tijdelijk Visa nummer waar je overal mee terecht kan. Je betaald vooraf de waarde van de voucher. Op de voucher staat een code waarmee je hem activeert. Vervolgens krijg je een tijdelijk visanummer (inclusief vervaldatum en CVV2 code) waarmee je op een website aankopen kan doen. Dergelijke vouchers zijn in trek bij jongeren die, bijvoorbeeld omwille van hun leeftijd, geen Visa of Mastercard kunnen gebruiken, maar wel aankopen willen doen via Internet (bvb spelletjes). Logischerwijs zal geen enkel bedrijf vragen om deze omslachtige methode uit te voeren om een factuur bij hun te vereffenen.

(JPEG)

Hoe phishing herkennen of hierop reageren ?

Bij deze vind u een korte opsomming hoe u een phishing of oplichtersmail kan herkennen. De kans dat deze methode binnenkort opnieuw zal gebruikt worden uit naam van een andere provider is immers niet klein !

1. Alle internetproviders hebben een zogenaamde "klantenzone" waar je kan op inloggen en je in één oogopslag kan zien of je nog openstaande facturen hebt.

2. Een internetprovider zal je nooit vragen om de zogenaamde 3V Voucher te gebruiken. Zij hanteren altijd een storting op een Belgisch rekeningnummer (beginnende met "BE") en een zogenaamde gestructureerde mededeling.

3. Bestaat u de mogelijkheid dat u nog een factuur heeft openstaan, en wilt u zekerheid hierover ? Contacteer zelf eventjes je internetprovider per telefoon. Zij kunnen je alle nodige informatie geven die je wenst. De telefoonnummers vind je terug op elke website van elke internetprovider.

4. Bekijk de "factuur" die de oplichters je heeft gestuurd goed. Is deze identiek aan eerder ontvangen facturen ? Is het bedrag verschillend van wat je anders moet betalen ? Is het rekeningnummer en klantennummer hetzelfde als op andere facturen ?

5. We leven niet in een maatschappij waarbij een deurwaarder zal langskomen voor dergelijk klein bedrag. Indien u een factuur niet heeft betaald en u heeft alle herinneringen gemist (wat zelden voorkomt) dan zal men steeds als eerste een incassobureau inschakelen. Pas daarna zal men een gerechtsdeurwaarder in het dossier betrekken. Deze zal u overigens eveneens schriftelijk verwittigen van uw openstaande schuld.

6. Twijfel je aan de echtheid van een factuur ? Vele internetproviders hebben ook een social media afdeling welke continue de facebook en twitterpagina’s bekijkt van het bedrijf. Je kan dus daar ook altijd vragen of ze weet hebben van phishing mails.

Wat moet ik doen als ik de mail heb gekregen ?

Simpel : vrolijk lachen omdat je hem hebt herkent als phishingmail, en deze verwijderen uit je mailbox. Eventueel kan je de mail uitprinten en langsgaan bij je plaatselijk politiekantoor om klacht neer te leggen wegens poging tot oplichting. Indien je dit laatste doet : verwijder de mail absoluut niet, maar hou hem juist goed bij op je computer !

(JPEG)

Ik heb betaald. Wat nu ?

Hou de mail goed bij, samen met het aankoopbewijs van uw 3V voucher. Print beide af en ga ermee naar de politie om klacht neer te leggen wegens oplichting. Verwijder geen van de bewijzen !

Bestel nu je Scarletabonnement via Astel.be !

Prijzen van goedkoopste Internet abonnementen:





34.95 € /maand
-€10

35 €
32 € /maand
-€15

44.95 €
39.95 € /maand
-€20






Astel vergelijk en activeert uw telecom-abonnementen

Logo Astel

Vraag ons om uw abonnementen te vergelijken en met Astel veranderen :