0
U hebt nog geen nieuwe operator gekozen.

TOTAAL :
Totaal cashback -€0
Bestellen
Vind uw nieuwe provider

Wanneer moet ik mijn abonnement opzeggen ?

23/02/2010 - Grégoire Bourguignon - Edit 12/11/2010 - 11677 keer gezien

Veel klanten vragen zich af wanneer ze hun abonnement moeten opzeggen. Hier staat wat u moet doen om te vermijden dat uw telecomverbinding wordt verbroken tijdens de overdracht van uw voormalige naar uw nieuwe internet-, telefoon-, TV- of GSM-operator.

Wie van operator wilt veranderen - of het nu internet, telefoon, televisie of GSM betreft - vraagt zich vaak af wanneer men zijn oude abonnement moet opzeggen om te vermijden dat men even zonder operator valt. Als uw nieuwe operator u niet direct aansluit op zijn netwerk en uw oude operator u reeds heeft gedeconnecteerd, valt u even zonder. Dat kan enkele dagen duren, in het slechtste geval zelfs enkele weken.

GSM

Laten we beginnen met het gemakkelijkste : het GSM-abonnement. U hoeft slechts uw nieuwe abonnement te bestellen en aan te geven dat u uw huidige GSM-nummer wenst te behouden. Uw nieuwe operator brengt uw oude operator zelf op de hoogte van uw overstap. U hoeft zelfs geen aangetekende brief te versturen.

Nieuwe abonnementen van Proximus en Mobistar kunt u via Astel bestellen, zelfs als u momenteel klant bent bij BASE of bij een andere operator. In geval van problemen bij de overdracht contacteert Astel zowel uw oude als uw nieuwe operator zodat het probleem zo gauw mogelijk wordt opgelost.

Let er natuurlijk op dat u geen contractbreuk pleegt. Anders moet u de resterende maanden (met een maximum van 150 €) aan uw vorige operator betalen. Als u niet of niet meer vastligt met een contract, is de overdracht gratis. Om te weten of u momenteel verbonden bent aan uw operator, kunt u zijn klantendienst opbellen. (6060 voor Proximus, 5000 voor Mobistar en 1999 voor BASE).

Vaste telefonie, Internet en televisie

Wanneer u verandert van operator (telefoon/internet/televisie), rest de vraag of u uw oude abonnement moet opzeggen voor of na u het nieuwe abonnement hebt besteld. Het doel blijft om te vermijden dat je zonder verbinding valt bij de overdracht. Als dit toch onvermijdelijk blijkt, is het natuurlijk de bedoeling om zo kort mogelijk onderbroken te worden. We stellen regelmatig vast dat klanten enkele uren tot en met enkele weken van het netwerk worden afgesloten, hoewel dit te vermijden was.

Twee strategieën zijn mogelijk :

Wilt u op zeker spelen, bestel dan uw abonnement via Astel en vertel ons uw gewenste activeringsdatum - ongeveer dertig dagen later. U wacht enkele dagen op een bevestiging van een nieuwe operator. Na ontvangst van deze datum stuurt u een aangetekende opzeggingsbrief naar uw oude operator (vergeet geen ontvangstbewijs te vragen !). Vraag als opzegdatum de dag na de bevestigde ontvangstdatum van uw nieuwe operator. Op die manier valt u in tussentijd niet zonder internet. U zult hooguit enkele dagen dubbel moeten betalen.

Als u het omgekeerde doet - u zegt uw abonnement op alvorens u de activeringsdatum kent - loopt u het risico enkele weken van het internet afgesloten te worden als uw nieuwe operator er niet in slaagt om u aan te sluiten voordat uw oude operator u heeft gedeconnecteerd. Dit gebeurt regelmatig. Noch uw oude, noch uw nieuwe operator zijn verantwoordelijk voor deze situatie. Daarom raden wij u aan om eerst uw nieuwe abonnement te bestellen en te wachten op de ontvangst van de activeringsdatum om het abonnement bij uw oude operator op te zeggen.

Om de kansen op een goede afloop te verhogen, kunt u uw nieuwe abonnement kiezen en bestellen met

Profiteer van de "Speciale aanbiedingen van Astel", en van gratis hulp van een telecomverdeler voor uw verandering van operator. In geval van een probleem, helpt Astel u door de betrokken operatoren te contacteren totdat uw nieuwe abonnement op correcte wijze wordt geactiveerd !

U moet natuurlijk ook thuis zijn op de dag van de activering, vooral als u een afspraak hebt met een technicus. Als u niet aanwezig bent, zal u een tweede afspraak moeten regelen, die vaak een tiental dagen later gepland is. U riskeert natuurlijk om afgesloten te worden van uw telecomverbinding in dit geval.

Waarom de ontvangstbevestiging niet vergeten ?

We hebben al meerdere gevallen gezien waarbij mensen geen ontvangstbevestiging werd gevraagd bij het versturen van de aangetekende brief. Wij raden u aan om dit niet te vergeten ! U vindt een voorbeeld van een opzeggingsbrief in de rubriek mijn abonnementen opzeggen. Mijn abonnementen opzeggen.

Astel vergelijk en activeert uw telecom-abonnementen

Logo Astel

Vraag ons om uw abonnementen te vergelijken en met Astel veranderen :