63 gebruikers online - Laatste update op 04/10/2024
Al 24 jaar de referentie in België om te vergelijken en uw nieuwe operator te kiezen
2 PROMO'S
De promo van de operator
tot
De Astel-promo -70 €
2 PROMO'S
De promo van de operator
tot
De Astel-promo -70 €

20 jaar GSM in België met Proximus

27/12/2013 - KDR - 21296 keer gezien

Op 1 januari 2014 mag Proximus 20 kaarsjes uitblazen. Het moment om eens stil te staan bij de evolutie van de mobiele telefonie in België. Memories oh memories...

Proximus, de pionier van de mobiele telefonie in België, viert op 1 januari 2014 zijn 20ste verjaardag. Op 20 jaar tijd heeft de mobiele telefonie een hele evolutie gekend. In het begin was de gsm een luxeproduct dat vooral gebruikt werd door zakenlui maar stilaan raakte de gsm ook ingeburgerd bij het grote publiek. Van een mobiele telefoon waarmee je enkel kon bellen is de mobiele telefoon geëvolueerd tot een multifunctioneel toestel waarmee je altijd en overal toegang hebt tot een waaier aan diensten en toepassingen. Door zijn continue investeringen in zijn netwerk en nieuwe diensten staat Proximus al 20 jaar garant voor topkwaliteit.

Draadloze analoge telefonie sinds eind jaren 70 in België

Mob 1 Tussen 1950 en 1980 ontstonden in verschillende landen mobiele netwerken. Belgacom (toen nog RTT) introduceerde de draadloze mobiele telefonie in België in 1977 met het analoge netwerk mob 1. Voor degene die het nog kennen : het bestond uit een draagbaar toestel ter grootte van een gemiddelde aktentas en een grote antenne. De abonnees hadden geen prefix : de beller moest "weten" in welke telefoonzone de Mob 1 klant zich bevond. Als het signaal uitviel kon je proberen de Mob 1 klant te bellen in de omringenede telefoonzones. In 1987 bereikte de RTT de maximale verzadiging (maximum 4000 tegelijktijdige gebruikers per telefoonzone), waardoor er een opvolger moest komen.

Mob 2 Een nieuw analoog netwerk werd geopend : Mob 2. Deze keer werd besloten om de abonnees een vaste prefix te geven die ze overal konden gebruiken, met name de prefix "017/". Het Mob 2 netwerk kon maximaal 50000 klanten bedienen in eerste instantie, maar dit werd later uitgebreid naar 65000. Dit cijfer werd bereikt in 1992. In Augustus 1999, toen de meeste klanten inmiddels overgeschakeld werden naar het Proximus netwerk, stopte Belgacom met Mob 2. Wat meteen het laatste analoge draadloze systeem was voor publieke telefonie in België.

Belgacom lanceert het eerste GSM-netwerk in België onder de merknaam Proximus

Begin van de jaren 80 hadden verschillende Europese landen waaronder België elk een eigen analoog systeem voor mobiele telefonie. Ze waren echter onderling niet compatibel, de kwaliteit was matig, het bereik beperkt en het aantal mogelijke gebruikers laag. De nood aan een Europese standaard ontstond.

De werkgroep “Groupe Spécial Mobile” (GSM) legde de huidige Europese digitale mobiele standaard vast in 1990. GSM werd toen het letterwoord voor “Global System for Mobile Communication”. Het was een open standaard waardoor zich een concurrentiële markt kon ontwikkelen voor zowel de infrastructuur als voor de mobiele telefoons. De nieuwe GSM-standaard was van zeer hoge kwaliteit en liet een groot aantal functionaliteiten toe.

Op 1 januari 1994 lanceerde Belgacom het merk "Proximus" met de historische prefix "075/" met één enkel tarief. Op het eind van dit jaar konden de klanten kiezen tussen 3 tariefplannen die genoemd waren naar bekende ontdekkingsreizigers : Marco Polo, Magellan en Scott. Bij de lancering gebruikte men het 900MHz frequentiespectrum dat in heel europa was voorbehouden voor mobiele telecommunicatie. In augustus 1996 begon ook Mobistar in België zijn diensten aan te bieden met de prefix "095/". Later zal ook het 1800MHz (DCS) frequentiespectrum aangesproken worden. De eerste die dit spectrum in gebruik nam was Orange, toen deze in 1999 starten in België. Zij kregen van het BIPT toen de prefix "0486/" toegewezen.

Hoewel er een echte verbetering in de afgelopen jaren is geweest, de Belgische klagen vaak van goedkopere mobiele telefoons. Maar hier is een voorproefje van wat te betalen in het beste geval in 1996 (en in Belgische franken) naar een Proximus-abonnement genieten :

  • 4,356 BEF (meer dan 100 €) voor activering
  • 2178 BEF / maand of meer dan 50 € voor het abonnement
  • Bovendien was het noodzakelijk de kosten van elke communication : 9,08-18,15 BEF minuten ! (Bij de lancering van Proximus kostte 1 minuutje bellen je €1 !)
  • SMS bestond nog niet
  • Oproepen naar de voicemail waren betalend

Echter kon men, dankzij een grote vergetenheid bij Proximus, wat geld besparen. Gesprekken tussen 2 proximusklanten met de "075/" prefix waren gratis als je de prefix niet intoetste. Een gouden tip die ondanks de komst van de tweede Proximus prefix (0477) verder ging ! Vanaf de komst van deze tweede prefix (01/01/1997) moest je enkel het laatste cijfer van de prefix ook invoeren. Bijvoorbeeld 075xxxxxx was dan 5xxxxxx en 0477yyyyyy was dan 7yyyyyy. Deze truc kon men blijven gebruiken tot nummeroverdracht mogelijk werd voor gsm nummers : met name in 2002.

De volgorde waarin Proximus prefixes geïntroduceerd werden :

  • 075 (op 11/11/2001 veranderde deze naar 0475)
  • 0477
  • 0476
  • 0478
  • 0479
  • 0474
  • 0473
  • 0472
  • 0471
  • 0470

20 jaar van innovatie en evolutie

Sinds de lancering in 1994 bleef Proximus onophoudelijk innoveren om een netwerk van topkwaliteit uit te bouwen en om zijn klanten steeds de nieuwste diensten en toepassingen aan voordelige tarieven aan te bieden.

Een greep uit de hoogtepunten uit het Proximus verleden :

  • 1994 : lancering van de sms en de voorafbetaalde kaart
  • 1995 : eerste roamingovereenkomsten met netwerken binnen de Vodafone groep
  • 1996 : de eerste concurrent komt op de proppen : Mobistar ! Deze lanceren, samen met het merk, ook de voorafbetaalde kaart "Tempo". Proximus reageerde hier wat later op en "Pay&Go" kwam op de markt. Eveneens kwamen de eerste 2 watt toestellen op de markt
  • 1998 : 1 miljoen klanten (september)
  • 1999 : Je kan SMSjes sturen ! Echter is dit enkel voorbehouden voor abonnees en enkel binnen hetzelfde netwerk. Ook de andere concurrent, Orange, kwam op de markt. Vanaf dag 1 beloofden zij een facturatie per seconde, vanaf de eerste seconde. Echter was er wel een verbindingskost. Proximus en Mobistar factureerden per seconde vanaf de eerste minuut.
  • 2000 : SMSjes sturen met voorafbetaalde kaarten en naar andere netwerken (eerst tussen Proximus en Mobistar, een maand later kwam Orange daar ook bij)
  • 2001 : mobiel internet via het GPRS netwerk (WAP) met een maximale snelheid van 40kbps
  • 2002 : Nummerportering in België is mogelijk. De klanten kunnen veranderen van operator en blijven hun nummer behouden.
  • 2004 : lancering 3G-netwerk voor snel mobiel internet (384kbps)
  • 2006 : Belgacom verwerft resterend belang van 25% in Proximus van Vodafone
  • 2007 : Convergentiestrategie wordt tastbaar : eerste packs met combinatie van vaste en mobiele telefonie, internet en televisie.
  • 2009 : 5 miljoen klanten
  • 2012 : commerciële lancering 4G. 4G biedt de klanten een gebruikservaring van hun multimediadiensten die gelijkaardig is aan die van hun vaste internetverbinding thuis of op kantoor. Het 4G netwerk van Proximus bereikt al meer dan 4 miljoen personen in België

Uiteraard is ook de slogan van Proximus veranderd in deze 20 jaar. De meest nostalgische slogans hebben we even voor u opgezocht :

  • Het GSM Mobilofoonnetwerk van Belgacom Mobile
  • Mobiel bellen doe je alleen via Proximus
  • Proximus brengt mensen dichterbij
  • Brengt mensen dichterbij
  • Zo veel, zo dichtbij (sinds 2007)

Uit ons eigenste privéarchief/museum vonden we nog deze toestellen...waar we nu nostalgisch aan terug denken














Astel is erkend verdeelpunt van Proximus sinds 2005 ! Bestel uw

proximus abonnement

via Astel.be.

Heeft u nog souvenirs (SIM kaarten, telefoons, ...) of foto’s die gelinkt zijn aan 20 jaar Proximus ? Stuur ze ons zeker op per e-mail (redactie@astel.be) !


1. Vergelijk operators

Om beter en goedkoper te vinden.

2. Bestel je abonnement op Astel

Nummersbehoud en automatische beëindiging.

3. Ontvang de Astel-promo (cashback)

Naast de promo van de operator.